Teddy Mazina

 

MUZUNGU TRIBES: Photography & Talks - door Teddy MAZINA - vertegenwoordigd door HANG’ART

Muzungu Tribes is een verkenning door middel van fotografie, een reflectie op de koloniale beeldtaal en fototheek, en haar codes, classificaties en hiërarchieën van lichamen en mensen.

Tussen reconstituties en koloniale deconstructie:
Brussel 1972: ontdekking van een clandestien laboratorium voor antropometrische metingen. Een weggevaagd incident uit de officiële geschiedenis.

Op 4 februari 1972 nam de Brusselse douane op de luchthaven van Zaventem verschillende kisten in beslag die op weg waren naar Addis Abeba in Ethiopië. Deze kisten bevatten honderden documenten, foto's van lichamen van Europese mensen, morfo-antropometrische fiches en röntgenfoto's... Er werd een onderzoek ingesteld en de politie ontdekte een illegaal laboratorium in de Grondelsstraat 22 in Anderlecht, een deelgemeente van Brussel. 

In de nacht van 20 februari viel de politie binnen in het pakhuis: een groepje Afrikaanse studenten met een studiebeurs had een niet-aangegeven "wetenschappelijk laboratorium" ingericht. Daar maten en fotografeerden zij naar eigen zeggen de "blanke lichamen" van hun vrienden. Enkele honderden foto's werden in beslag genomen. Het laboratorium werd gesloten en alle instrumenten in beslag genomen. 

Het dossier werd vervolgens als VERTROUWELIJK geclassificeerd en verborgen voor de pers. Het laboratorium heette MUZUNGU TRIBES. 

 

 

 

Muzungu Tribes neemt de vorm aan van een laboratorium waar kunstenaar Teddy Mazina onze zienswijze tracht om te keren, om de koloniale beeldtaal en de racistische stereotypen die deze heeft voortgebracht in vraag te stellen.
Teddy Mazina werkte samen met Hang'Art voor de uitwerking van het totaalconcept van Photographs and Talks. Het was belangrijk om niet te herhalen wat in het verleden al te vaak werd besproken en een eigentijdse discussie op gang te brengen. De Talks bij de tentoonstelling maken het mogelijk de Muzungu Tribes te betrekken bij de toekomst, door de beeldindustrie ten volle bewust te maken en verantwoordelijk te stellen voor de visuele instrumenten die zij creëren, gebruiken, tentoonstellen of verspreiden. 

 

Biography of Teddy Mazina

Teddy Mazina, een Burundese fotojournalist, geboren in 1972 in Burundi, is een politiek vluchteling die zowel in België als Rwanda woont en werkt. Hij omschrijft zichzelf als een ‘fotograaf-activist’ die voorstander is van geweldloosheid. Tijdens de verkiezingen van 2010 was hij medeoprichter van een beeldbank voor de verkiezingen om een meer rechtvaardige en vrije samenleving op te bouwen. Vandaag zet hij zijn werk voort via Studio Clan-Destin.

In februari 2012 stelt hij voor het eerst zijn foto’s tentoon in het Institut français de Bujumbura met de expo Objectives Amnesia / Devoir de Mémoire 2007-2011. Zijn foto’s zijn een aanklacht tegen de vergetelheid en het geweld waaraan de mens elke dag wordt blootgesteld.

Zijn boek 'Drums on the Ear of a Deaf'werd gepubliceerd in 2015. In datzelfde jaar heeft hij met de Underground Studio politieke manifestaties gefotografeerd en moest nadien gedurende vijftien maanden onderduiken. In 2017 kreeg hij de Prix Martine Anstett voor zijn engagement met betrekking tot de mensenrechten in Burundi.

 

Met de steun van